evomag.ro
    science-fiction fantasy poezie eseu arte vizuale
Caută :  
Resurse Contact
Un viol ratat (Din neant)  -  Sentofagia  -  Vinerea Rozinelor Timpurii  -  Un bilet de plecare de pe Soregaard  -  Experienţa însoţeşte sensul ascuns al misiunii noastre  -  Fântâna de iasomie  -  Îngerul cenuşiu - Angela  -  Meduza (IV)  -  De profundis  -  Viola  -  Jocul Zeilor (V)  -  Concurenţă neleală  -  Norul de argint  -  Zori  -  X Factor  -  Poveste de viaţă  -  Striptease  -  Valea însângerată  -  Cyborg story  -  Eu şi Cu Mine  -  Renaşterea...  -  Casa galbenă  -  Cioara  -  Flida Flado  -  Război obişnuit  -  Mergem acasă  -  Perdeaua lui Simon  -  Vrăjitoarea  -  Între ziduri  -  Ignis  -  Praf minune  -  Comando Fox  -  O Poveste (?) modernă  -  Proces neverbal  -  Reactorul  -  Proprietate cu casă şi pădure  -  Sender: High_Orbit_God  -  În căutarea lacrimilor pierdute  -  Sclipiri de Soare  -  Babylon Five: Mercenarii  -  Novo Homo Sapiens  -  Jurământul  -  Starea de trecere  -  Interferenţe  -  Limoniu  -  Experimentul  -  Secretul  -  “Virusul”  -  Delir  -  Lumea prin ţeava puştii


Dicţionar de gânduri : Realism II

George Şipoş



Publicat Sâmbătă, 4 Martie 2006, ora 21:49

      Realismul lui Balzac si al lui Flaubert adinceste schisma intre narator si cititor produsa de catre realismul lui Stendhal. Desi contemporani, cei trei corifei ai marelui realism francez al secolului al nouasprezecelea au o intelegere oarecum diferita a manierei in care realitatea este inteleasa si transpusa in literatura. Daca Stendhal se bazeaza pe perceptie senzoriala (realitatea asa cum este ea perceputa prin intermediul simturilor - mai ales vaz, dupa cum sugereaza metafora oglinzii), Balzac si Flaubert renunta la iluzia mimetismului perfect si se muta undeva deasupra realitatii pe care textele lor o creeaza, intr-o incercare de a-i oferi cititorului o vedere panoramica.
      Mai inainte de a merge mai departe, as vrea sa clarific faptul ca atunci cind folosesc un termen precum narator o fac pentru a face o distinctie clara intre persoana fizica a autorului unui text si naratorul din perspectiva caruia cititorul este facut partas la fabula/povestea narata (majoritatea termenilor pe care ii folosesc aici ii apartin lui Mieke Bal si lucrarii sale "Narratology: Introduction to the Theory of Narrative" ("Naratologie: introducere in teoria naratiunii", University of Toronto Press, Toronto, 1985).
      De unde provine insa schisma despre care vorbeam ceva mai sus? Cred ca nu gresesc in a spune ca odata cu adoptarea de catre narator a pozitiei omnisciente, cititorului ii este refuzat accesul la text. El (cititorul) nu are decit sa asiste fascinat la modul in care "realitatea" lui Balzac i se desfasoara inaintea ochilor. Distanta pe care naratorul realist balzacian i-o impune cititorului aduce cu sine alienarea cititorului de text. Drept urmare, nu cred ca se poate vorbi, in cazul marelui realism francez, de o participare afectiva a cititorului la evolutia povestirii in acelasi fel in care se poate vorbi despre una in cazul realismului psihologic rus (Tolstoy, Dostoievsky).
      Meritul realismului balzacian insa consta, pe linga intelegerea limitelor perceptiei senzoriale a realitatii obiective, in descrierea verosimila a unei realitati, care ar putea fi realitatea obiectiva. Cu alte cuvinte, sintagmele de genul "Balzac ofera in Comedia umana un portret fidel al societatii franceze din a doua jumatate a secolului al nouasprezecelea" sint rezultatul unei intelegeri simpliste a textului. Ceea ce da savoare realismului lui Balzac este posibilitatea unei viziuni atotcuprinzatoare a realitatii, iar nu descrierea de facto a realitatii obiective. Una dintre cele mai entuziaste sustineri a fenomenului literar balzacian vine din partea unui filosof marxist, Georg Lukacs, in timp ce una dintre cele mai vehemente critici vine dinspre existentialism si fenomenologie.

© Copyright George Şipoş
Sursa :   Obiectiv SF
Nu există nici un comentariu  
Comentează articolul  Spune-ţi părerea

    Toate câmpurile sunt obligatorii.
    Comentariul nu poate include link-uri.
    Dacă sunteţi logat, numele şi emailul se autocompletează.
    Comentariile sunt moderate şi vor apărea pe site numai după aprobare.

Nume :
Email (nu va fi afişat) :
Comentariu :


   SFera Online v.3 Final Edition - arte vizuale şi literatură de anticipaţie
      Toate drepturile rezervate. Copyright © 2001 - 2011 SFera Online | © 2011 - 2015 Arhiva SFera Online