evomag.ro
    science-fiction fantasy poezie eseu arte vizuale
Caută :  
Resurse Contact
Pânza de paianjen  -  Cerc la persoana întâi  -  Ghavany  -  Întunericul de dincolo  -  Interviul  -  Gender X  -  Experimentul  -  A şaptea faţă a tăcerii  -  Puroi II  -  Efect de înflorire (Napoca)  -  Luminile oraşului XXVIII  -  Poetul cerşetor  -  Turnul de calcar  -  Variaţiuni pe o temă mai veche  -  Nouăsprezece zile (I)  -  Luminile oraşului XXXII  -  Feţele dragostei  -  Luminile oraşului II  -  Pasomii  -  Cartea cu autor necunoscut  -  Fortul  -  Cojocul (Cujuh)  -  Jocul  -  Îndelunga aşteptare  -  Iubirea de pe Venus  -  Ceasul ispitirii  -  Renaşterea...  -  Fata morgana  -  Lumina neagră  -  Spiritul este liber şi insurgent  -  Asaltul  -  Înălţarea  -  Meduza (IX)  -  Tânăr si încă nescris  -  La copcă  -  Colecţionarul  -  Interferenţe  -  Sclipiri de Soare  -  Mărire şi decădere  -  Punct. ªi atât  -  Felix II  -  Locul pierdut  -  Hora Ielelor, Pensiune II  -  Luminile oraşului XIII  -  Antarctic City  -  Ceasul voinicului  -  El cu durerile şi greşelile lor  -  Texte.01  -  Praf minune (III)  -  Planeta Fantomă


Crăciun fericit cu Robert David sau Enciclopedia Davideană se redescoperă perversă şi fermecătoare

Ovidiu Bufnilă
ovidiubufnila.ning.com



Publicat Vineri, 21 Iunie 2002, ora 10:05

      Cum se construieste pe sine enciclopedia divideana este o lucrare de taina a spiritului în cea mai aiuritoare insurgenta, fiind o încercare a miracolului asupra fiintei. Formele enciclopedice se însufletesc pe masura atribuindu-si si revendicându-si realitatea nu rasturnata, nu reesapata, nu o realitate contrafacuta ci însasi realitatea asa cum este. ASA CUM ESTE pare a fi canonul dividean, o norma a textului care nu este dat spre citire ci spre a fi în spiritul lui, spre a fi nu alaturi ci participat si în acelasi timp participant. Participantul este forma enciclopedica divideana care expliciteaza realitatea asa cum este si nu altfel, miracolul atribuit si revendicat fiind nu al inspiratiei si a notei fulgurante ci al meditatiei, al strigatului apoi, a plonjeului în cotidianul aflat si nu trucat ci luat asa cum este. Obisnuitul si obisnuinta nu este un compus davidean al modernitatii si nici un tribut al postmodernismului, nu este al realismului frust si nici al duiosiei întruchipate. Formele se construiesc pe sine nefiind sub directa îndrumare auctoriala aceasta fiind o relatie de vulnerabilitate pe care Robert David o evita cu superbie. Organizând Craciunul ca eveniment notabil, instrumentându-l pe potriva propriei sale enciclopedii, Robert David face o descoperire asupra miracolului refuzând textualitatea, ocolind artificialul si rezervându-si placerea constructiei unei realitati a realitatii, aceasta nefiind copia si nici re-constructia ci realitatea însasi. Craciunul plin de miracole este un eveniment mare cuprinzator al tuturor fictionalelor, starea de beligenranta aflata în corpul enciclopediei divideene fiind nu belicoasa sau duioasa si nici fronda sau pustism simulat ci expresia grava a unei constiinte. Asumându-si miracolul trairii, Robert David nu-si construieste starea de interogatie asupra lumii cu naivitate ci foloseste un registru complex, complexitatea fiind natura acestor fictionale care nu se revendica spre citire ci spre traire si participare. Enciclopedia davideeana este în corpul ei plina de farmec dar si plina de perversitate caci îsi supune formele unor stari dinamice oferindu-le drept directional fie contradictoriul fie ridicolul sau tragicul. Formele sunt aivea, sunt aici dar, privite asa cum sunt se descopera a fi ale fragmentariumului, discontinue uneori întâmplatoare. Ferment davideean, întâmplarea este un construct de anvergura ea guvernând evenimentele si afirmând pas cu pas întâmplatul. Enciclopedia davideeana îsi organizeaza întâmplatul nu ca finit, nu ca un dat, nu ca un imuabil, limita nefiindu-i litera de lege. Formele enciclopediei davideene nu sunt întâmplatoare ci întâmplate, ele însele, eveniment. Este poate frumoasa descoperire a lui Robert David, o cheie de bolta, expandarea si instrumentarea personajului ca întâmplat, eveniment care reclama cu obstinatie descoperirea instructiunilor, descoperirea de sens. În toate sensurile este expresia enciclopediei davideene, formele sale fiind asemenea unor vehicole în care odata cuprins, descoperi un nou sens, te îmbogatesti cu Istorie caci Istoria este curentul de fund, profunzimea pe care enciclopedia davideeana o construieste asa cum este. Istoria nu a unei vârste exprimate confuz si aiuritor prin fictional ci Istoria zbuciumata, asa cum este, Istoria întâmplatului care, nefiind limita, se declara eveniment. Nefiind suma de evenimente, Istoria Davideeana este nu un discurs autoreflexiv, nu un puseu adolescentin ci o taietura viguroasa în corpul realitatii, asa cum suntem. Asa cum suntem, se declara formele enciclopedice întâmplate în corpul miracolului, Craciunul nefiind motiv ci cascada de miracole fie ele întâmplate în lumea politicii sau în lumea asa cum este ea. Robert David nu scrie ceea ce vede, nu povesteste ceea ce se întâmpla ci este el însusi Istoria si Enciclopedia dar nefiind artefact manipulat sau animat de un Altul aflat dincolo de sau în spatele constructiei enciclopedice.

© Copyright Ovidiu Bufnilă
Nu există nici un comentariu  
Comentează articolul  Spune-ţi părerea

    Toate câmpurile sunt obligatorii.
    Comentariul nu poate include link-uri.
    Dacă sunteţi logat, numele şi emailul se autocompletează.
    Comentariile sunt moderate şi vor apărea pe site numai după aprobare.

Nume :
Email (nu va fi afişat) :
Comentariu :


   SFera Online v.3 Final Edition - arte vizuale şi literatură de anticipaţie
      Toate drepturile rezervate. Copyright © 2001 - 2011 SFera Online | © 2011 - 2015 Arhiva SFera Online