Peştera II  -  Hoţul de timp  -  Luminile oraşului XXVII  -  Muzica  -  Pescarul la apus  -  O dimineaţă perfectă  -  Depozit.02  -  Cap de listă  -  Pacientul  -  Destin  -  Liber arbitru  -  Icoana  -  Casa nebunilor  -  Luminile oraşului XXX  -  Lumea prin ţeava puştii  -  Transplant de suflete...  -  Trãind în cercul vostru strâmt, vã credeţi genii  -  Boaba de spumă  -  Geneza  -  Muza  -  Alertă !  -  Felix II  -  Uitare  -  La vânatoare da "Eilian"  -  Recreaţia  -  Perdeaua lui Simon  -  Călătorie în spaţiu-timp  -  Luminile oraşului VII  -  Gri şi roşu auriu  -  Fiii lui Rawser  -  The Alien Revolution  -  Luminile oraşului II  -  Lumină dublă  -  Aventurile Poetului Rătăcitor : (II) Poetul Soarelui  -  Iubirea de pe Venus  -  Poveste de mahala III : Foamea!  -  Război total  -  Gender X  -  Criminali Umanitari  -  Îmbrățișare  -  Dispariţia  -  Ultima ispitire a sfântului Anton  -  Jocul meu pentru Dumnezeu şi ai lui  -  Vatmanul - Mass Media  -  Cerşetorul  -  Începutul  -  Fortul  -  Virus de sticlă  -  Fugind pe cerc  -  Poveste de culcare

Cătălin Badea-Gheracostea

Publicat Sâmbătă, 21 Iunie 2003, ora 10:05

Ai zice ca vin niste armate. În corpul alternativei critice instrumentate de Catalin Badea-Gheracostea e razboi pe viata si pe moarte, bubuie tunurile, huruie tancurile si, din când în când, cîte un porumbel al pacii îsi da duhul spre stupefactia popoarelor de fictionobauri. Strasnic am râs convins ca desueta critica e urcata pe catafalc de Catalin Badea-Gheracostea care umbla cu armatele eliberatoare dupa el eliberând scriitorul de angoasa lui, de temerile lui lumesti si instrumentându-l ca fiind.

Catalin Badea-Gheracostea are arsenalul în sânge, e razboinic pur, e haios si malitios, dezvolta si cultiva cinismul cu masura si sfichiuieste din goana calului sau de pe turela tancului. ALTERNATIVE CRITICE/o vedere asupra literaturii SF românesti, Karmat Press 2001, nu este nici pe departe un travaliu critic, nu este doar o alternativa la critica desueta, nu este lectura duminicala si nici exercitiu textualist si nici o istorie paralela si nici gomoasa critica sau nabadaioasa critica. Catalin Badea-Gheracostea are în sânge Enciclopedia.

El nu se razboieste cu autorul si nici nu face o curte nebuna operei si nici nu o siluieste pe aceasta. C se razboieste cu Principiile, cu Criticile si cu Fragmentaliile. Are un razboi al sau cu Fragmentaliile, le urmareste cu obstinatie, le ucide, le spala cu apa vie si apoi le lasa pe seama Principiilor care sunt guvernate de Critici. Criticile sunt valori pentru Catalin Badea-Gheracostea, valori cu valori de îndreptare, de adaugire iar Principiile ar trebui sa instrumenteze acest sustinut travaliu care nu e munca ci nastere, generare, definire. Catalin Badea-Gheracostea este un Nascator de Critici, de Principii si de Fragmentalii, el fiind un Nou, nu nou venit, nu nou intentionat sau intentional ci un Nou fiind mai mult decât revolutionar. El nu recladeste critica el o reinventeaza desi aceasta e o propozitie moale.

Badea-Gheracostea construieste Noi Lumi De Sens. Lumea de sens poate fi si o opera gresita, cu defect, aceasta nefiind în dauna autorului sau spre mizeria lui. Opera cu defect e senzuala iar Catalin Badea-Gheracostea lasa ambiguitatii deliciul ei desi pare transant atunci când da un verdict aparent. Dar nu e verdict. Ar putea fi aici noutatea. El nu da, el daruieste. El îsi exprima emotia nu ca pe o stare ci ca pe o participare, participant fiind, nu adaugat, nu colateral, ci aflator în corpul destinat privirii si interpretarii, adaugând el trairea.

Nefiind Adaugat ci Participant, Catalin Badea-Gheracostea nu se afla în pericol, obiectivitatea nefiind masura sau nemasura încercarii sale, a participarii sale. Identificarea lui se face prin Îmbogatirea de Sens, prin reusita atribuirii si nu prin excelenta dedicata, prin executia izbutita, prin corectitudinea critica. La urma urmei, corectitudinea critica este un desuet de prim rang, o întoarcere în timp caci nu a fi corect e meritoriu pentru critic ci îmbogatind criticul se releva a fi de trebuinta în sfera participarii. A produce acte fictionale, a fictiona nu este diluarea realului sau metaforizarea lui, nu este experienta tradusa si recunoscuta la lectura, nu este nici macar usurinta lecturii sau gradul înalt de-legare cu alte domenii. Catalin Badea-Gheracostea îsi prezinta arsenalul, îi expliciteaza functiile nepastrând pentru sine constructia critica, daruind-o prin participare, nefiind un critic august, arogant sau suficient lui însusi. El se alatura fiind în corpul fictional, el se adauga fiind în suvoiul structurilor simbolice, el descopera dar si construieste în corpul fictional.

Lupta lui cu un Anume, fiind aceasta marca unui gramatic imbecil strecurat prin frauda si neglijenta în Imaginar, este simbolica si nu identitatea imbecilului ne intereseaza ci seria construita prin identificare, lovitura fiind data spiritului critic de sorginte colectivista care ucide sau ia în bataie de joc, care instrumenteaza carcera si lagarul pentru fictiunile nonconformiste, pentru cei ce ies din rând. Iesirea din rând nu este pentru Catalin Badea-Gheracostea motiv de sanctiune ci de cautare a unui sens, de îmbogatire a grilei critice prin identificarea noilor forme fictionale, prin reunificarea în construct critic.

Indicând si identificând, Catalin Badea-Gheracostea îsi revendica participarea, se afla în corpul fictiunii pe care o priveste stiind ca de fapt el este fictiunea, construind un Ubicuu exemplar caruia îi adauga toate instructiunile necesare. Fragmentaliile devin subiect, se schimba între ele, produc sens si miscare într-o lume aparent statica. Fictiunea în formele ei nu pare a se misca, e parca un daruit sau un arestuit al Sensului. Fragmentaliile instrumentate de Catalin Badea-Gheracostea sunt de trebuinta lectorului transformându-se în harti în timp ce pentru imbecilul gramatic ele sunt teritoarii moarte care nu mai produc iluminare, nici experienta, nici placere la lectura.

Catalin Badea-Gheracostea nu invoca experienta si nu scrie pentru a-si construi vremelnica autoritate, el necautând vocea proprie ca si porta-voce, el necautând a-si rezolva varii trebuinte prin actul critic. Nefiind povestitor al operei si nici justitiarul de serviciu, nefiind arogantul sau groparul fictiunii, el se revendica a fi cel-care-sporeste, cel care produce Noul Sens. Ar putea fi Vestitorul. Ar putea fi Întemeietorul. Ar putea fi Eliberatorul. Ar putea fi Cel Care Mântuieste. Armatele de idei îl urmeaza recunoscându-l. Referintele sunt repere geografice si istorice sanatoase si nu tot atâtea exemple de cultura înalta.

Cultura înalta nu este cuvântul de ordine asa cum demolarea autorului nu este pricina actului critic, aceasta fiind constructia unui Minor. Eliberatul ca si eliberantul sunt construiti de Catalin Badea-Gheracostea cu nerv si cu adevarat curaj pentru ca îti trebuie ceva curaj sa îmbogatesti si nu sa distrugi. Caci efortul de îmbogatire cere nu doar efort, nu doar mânuire abila a armelor ci si intuitie si capacitate de a interpreta si de a anticipa. Catalin Badea-Gheracostea anticipeaza nu doar corect si inspirat ci spre constructia de sens. El nu face inventar si nici nu organizeaza banca de date a fictionarului. Fictionarul nu este la el obiect de cult sau fetis, nici instrument pur aflat doar în buna sa functionalitate.

Catalin Badea-Gheracostea pare a construi metoda si sistemul din mers în lumina Fragmentaliilor si tocmai de aceea actul sau critic nu este un Dat si un Finit. Fragmentaliile organizeaza discursul sau alaturând Principiile iar Criticile organizeaza motivatia tare a încercarilor sale. Criticile nu sunt aporii sau arogante textuale sau metatextuale, nu sunt nici înlantuiri de scene sau de fragmente de opera. Catalin Badea-Gheracostea vesteste ceea ce construieste si, atribuindu-si ubicuitatea, construieste un simultan. Nefiind criticul desuet care se refera la Opera, el participa nu aratându-i sensul ci construindu-l alaturi de.

Construirea de sens nu este lipsirea de obiectivitate sau cumva tirania operei asupra Noului Critic. Nu este nici cooperare si nici înscaunare a spiritului critic fiind însa un construct dinamic gata oricând de a fi schimbat, de a fi recompus dupa instructiuni noi. Catalin Badea-Gheracostea admite ca Opera se reconstruiste pe sine dar în acelasi timp pune la îndoiala aceasta determinând Fragmentaliile sa-si schimbe Principiile iar Principiile sa atenteze cu buna stiinta la aparenta încercare a Criticilor de a deveni Dogma.