Homus trolEIbuzus  -  Istoria spirilor de la începuturi până la trecerea munţilor  -  Vikingul  -  Engel  -  Improvizaţie (teatru burlesc)  -  Fortul  -  În beci  -  Satiră robotică  -  Clocitorul Josh  -  Luminile oraşului IV  -  Evadare din Paradis  -  Fiii lui Rawser  -  Un viol ratat (Din neant)  -  La frontieră  -  Ancheta  -  În căutarea lacrimilor pierdute  -  Uezen. Echilibrul lumilor  -  Călătoria unui artist...  -  !NFERNUL (fragment): Autistul  -  Cojocul (Cujuh)  -  Luminile oraşului VII  -  Fragile  -  Dl. Ics  -  Pendulul municipal. "La dolce vita"  -  Corespondenţă literară  -  Aventurile Poetului Rătăcitor : (II) Poetul Soarelui  -  Meduza (III)  -  Interferenţe  -  Oglinda îngerilor  -  Luminile oraşului 2 (II)  -  Jocul libertăţii  -  Muzica  -  Curcubeul  -  Uşa de la baie  -  Gondolierul  -  Macii  -  Tata, ceasul şi căpşunile  -  Cincizeci  -  Închis  -  Luminile oraşului 2 (III)  -  Hora Ielelor, Pensiune  -  Poveste cu un zmeu  -  Iluzia viselor  -  Chipul de pe Marte  -  Dimineaţă târzie  -  Mutare disciplinară  -  Între ziduri  -  Partida de bridge  -  La copcă  -  Follow-Me

Omerta sucks ! - Shark Tale

Omerta sucks ! - Shark Tale
  Alex Leo Serban
The Terminal

Alex Leo Serban

Publicat Miercuri, 22 Decembrie 2004, ora 23:34

Cam asta ar fi morala Povestii unui rechin / Shark tale, ultima productie de animatie marca DreamWorks.

Povestea unui rechin se vinde ca o parodie adusa la zi a filmelor cu mafioti. Prima parodie este animatia, a doua este apa, a treia este întoarcerea ca o manusa a temei "fiului risipitor". Sa le luam pe rînd.

Lumea Mafiei se rascoleste, probabil, în mormînt - cu toti "Don"-ii ei - vazînd ca a devenit subiect de desen animat. Caci, desi parodii - si pastise - s-au mai facut, la Hollywood si nu numai, este pentru prima oara, dupa stiinta mea, cînd "sindicatul crimei" primeste o lovitura în plex data cu creionul. (Sau, mai exact, cu computerul - o lovitura de soft...) Don Lino, "Nasul" din Shark Tale, nu are doar vocea lui Robert De Niro: este desenat, chiar, dupa chipul si asemanarea actorului (cu alunita cu tot!). Cînd stim de recentul scandal italo-italoamerican - un grup de "patrioti" italieni au facut galagie atunci cînd s-a pus problema decorarii actorului, reprosîndu-i-se stricarea "imaginea Italiei" prin rolurile de mafioti... -, portretizarea lui Don Lino ca "Don" De Niro e o tifla în plus în directia spectatorilor, a "patriotilor" & mafiotilor.

În al doilea rînd, este vorba despre lumea Mafiei intrata la apa! Totul se petrece la cîteva leghe sub nivelul oceanului, într-un megalopolis zgomotos & aglomerat în care exista patroni, televiziuni, spalatorii de balene, ambitii, bani, iubiri si interese. Oscar (Will Smith) viseaza la celebritate pe cînd da cu matura pe-o limba de balena. Desi Angie telefonista (Renee Zellweger) e îndragostita de el, Oscar vrea mai mult - mult mai mult. Atunci cînd hazardul i-l scoate în cale pe Lenny-rechinul, iar un concurs de împrejurari face ca fratele lui Lenny sa moara busit de o ancora, Oscar nu sta mult pe gînduri si se agata de situatie: orasul va crede ca el l-a ucis pe rechin, devenind - peste noapte - eroul zilei! Dintr-o data, cînd nici nu mai spera, iata-l pe Oscar în postura de Superman subacvatic - adorat de televiziuni, de multimi si de vampa Lola (Angelina Jolie), care nu face nici-un secret din faptul ca-i plac cei puternici si cu bani. Lucrurile merg unse, cu atît mai mult cu cît timidul Lenny devine complicele sau.

Aici intervine al treilea nivel parodic al filmului: Lenny, "fiul risipitor", este un rechin... vegetarian! Exista o scena mortala în care, la masa cu tatal sau, Lenny este fortat sa manînce creveti vii. Crevetii tremura, tipa, implora îndurare - iar Lenny, milos, îi face scapati. În lumea "codului macho", tipic mafiot, scenaristii au imaginat un personaj care, desi nu vrea neaparat sa-si afirme nici o "diferenta", este un statement prin simpla lui prezenta. Lenny este rechinul "alternativ", cumulînd, în aceeasi persoana, defectul de-a fi o rusine pentru Mafia si calitatea de-a fi o mîndrie pentru comunitatea subacvatica. Si, desi personajul principal al filmului pare sa fie Oscar - eroul impostor -, Lenny este, de fapt, eroul adevarat: cel care nu poate trai în minciuna de-a fi ceea ce nu este, cel care - în fata neîntelegerii Familiei - prefera sa fuga de-acasa, renuntînd la toate privilegiile, si sa se ascunda printre pestii mici...

Shark tale este una din cele mai bune productii DreamWorks. Are eficacitatea aceea rapida, "multitask", pe care-o asociem animatiei ultimilor ani. Realizatorii au reusit nu doar sa faca din fiecare personaj, oricît de episodic, o aparitie de neuitat (vezi crevetii), ci si sa îl defineasca printr-un gag numai al sau (vezi Sykes/Scorsese). În plus, conferind fiecarui personaj cîte ceva din trasaturile celor care le-au asigurat vocile, au împins pastisa pîna în pragul parodiei autoreferentiale - dînd, totodata, impresia ca se joaca. Va urma, oare, un Shark Tale 2? Nu putem decît sa speram.

Fisa tehnica:

Povestea unui rechin / Shark Tale, regia: Vicky Jenson, Bibo Bergeron, Rob Letterman, cu vocile lui: Will Smith, Robert De Niro, Renee Zellweger, Angelina Jolie, Jack Black, Martin Scorsese.

© Copyright Alex Leo Serban