Labirintul de gheaţă  -  Călătorie la Muzeul Quale  -  Aer  -  Obsesia  -  Ancheta  -  Colecţionarul  -  Perdeaua lui Simon  -  Servisul Auto  -  Avatarul  -  Sentofagia  -  Caiet de regie  -  Întreg  -  Australia, ca o felie de pâine  -  Duhovnicul  -  De profundis  -  Luminile oraşului X  -  Amintirile unei lumi departe, departe de tot  -  Nebunul  -  Pescăruşul  -  Jocul Zeilor (IX)  -  Icoana  -  Aripile din cer  -  Gondolierul  -  Virus de sticlă  -  Chipul de pe Marte  -  Upgrade "Beyond 363000"  -  K  -  Luminile oraşului 2 (III)  -  Text experimental  -  Omul cu păsări  -  System Error  -  Fotografii  -  Genocidul  -  Un pahar de vin  -  Clocitorul Josh  -  Andru  -  Revederea de 20 de ani  -  Hoţul de timp  -  Solilocviu  -  Luminile oraşului XXIII  -  Jocul Zeilor (VIII)  -  ªarpele de aramă (I)  -  A şaptea faţă a tăcerii  -  Poveste de mahala I : Meciul  -  Luminatii, efemeride simbolice  -  Decablat  -  Gândacul  -  Muza  -  Program de criză  -  Luminile oraşului XXXI

The Terminal

The Terminal
  Alex Leo Serban
Omerta sucks ! - Shark Tale

Alex Leo Serban

Publicat Miercuri, 22 Decembrie 2004, ora 23:39

E oficial, Hanks poate juca orice, de la un Forrest pe o planeta la un Robinson pe o insula. În The terminal lui Steven Spielberg, el este un cetatean al Krakoziei, Victor Navorski, un amarastean care se trezeste - în urma unei lovituri de stat - ca nu mai are tara si, deci, nici pasaport valabil... Cum sa mai intre în SUA? Si cum sa se mai întoarca "home"? (din acest pdv, E.T. era mai norocos...) Asa ca ramîne - pe timp nedefinit - în "no man's land"-ul aeroportului JFK din New York, unde ajunge sa cunoasca toate cotloanele permise, toti functionarii, vînzatorii si lucratorii cu ziua; basca noaptea.

Ca film, The terminal nu poate sta alaturi de Întîlniri de gradul 3, de E.T. sau de Lista lui Schindler; si nici n-are rost sa cautati "Krakozia" pe harta - e o tara inventata. Dar cazul de la care s-a pornit e real: cel al unui iranian, care se pare ca a ramas pîna astazi în aeroportul Charles de Gaulle de la Roissy. Aceasta legenda urbana nu putea sa nu-l fascineze pe Spielberg, care paraseste repede teritoriul realismului "politic" pentru a se instala, fara efort, pe cel care-i este la îndemîna: melocomedia - adica un basm modern cu personaje usor stereotipate, bune sentimente, situatii comice si "happy ending" obligatoriu.

Si totusi, exista un moment ce parea sa promita altceva: acela în care Navorski face pe interpretul între mai-marele aeroportului, Dixon (inflexibilul Stanley Tucci), si un alt amarastean, cetatean cvasi-krakozian care încerca sa treaca medicamente peste granita. Sînt pentru Tata! - striga acesta disperat, încercînd sa-i stoarca o lacrima lui Dixon (Nixon?) si amenintînd ca se sinucide daca i se confisca pastilele... Nu este cel mai bun moment al filmului: scena e isterica la un mod destul de fals, culminînd cu o întorsatura de situatie comic-patetica si neverosimila. Dar, în naivitatea ei manifesta, "scena pastilelor" poate fi vazuta ca o "acmee" a stilului Spielberg în ce are acesta mai bun si mai rau: o grandilocventa emotionala, primara si cam postisa, în care nu crezi o clipa si care, cu toate acestea, îti pune un nod în gît (vezi si momentul, înca si mai gogonat, în care Gupta, batrînul om de serviciu cu care ajunge sa se împrieteneasca Victor, opreste un Boeing cu vîrful... mopului!).

Mai tot The terminal este o variatiune a acestei scene - numai ca Spielberg, din fericire, este mai inspirat în celelalte. Performanta cea mai surprinzatoare rezida însa în felul dezarmant în care reuseste sa construiasca o "intriga" pornind de la situatia - mai curînd antinarativa - a unui om care sta într-un aeroport. Or aici, dincolo de întorsaturile (cînd comice, cînd melodramatice) de scenariu, filmul este 100% al lui Hanks! De la prima aparitie pe ecran - cu mersul acela de Charlot rusnac, greoi si bolovanos - si pîna la ultima - în care iesirea lui Navorski sub cerul înstelat de fulgi este ca ultima misiune a unui Mos Craciun usurat si luminos -, Hanks domina The terminal. Îl domina "colegial", lasînd loc si altora (toti interpretii secundari sînt minunati, iar Catherine Zeta-Jones face rolul cel mai "uman" din cariera sa!), dar - totusi - îl domina categoric, trimitînd în corzile unor înflorituri de prisos interventiile "auctoriale" ale lui Spielberg (vezi leitmotivul contraluminii orbitoare pe care se profileaza siluetele - si care ar trebui sa sugereze, la tot pasul, iminenta miracolului...). În astfel de momente, Spielberg face cu ochiul - ca un vechi cinefil - la filmele uceniciei sale de cineast (Mr Smith Goes to Washington al lui Capra de pilda...); dar nu se ridica nici la inventia prodigioasa din Minority report, nici la omagiul creativ din Duel pe autostrada sau A.I.

The terminal este (înca) un "feel-good movie" marca Spielberg, care pare sa fi trecut - cu viteza unui supersonic - pe lînga un film mare...

© Copyright Alex Leo Serban
Sursa :   Ziarul de Duminica