În umbra deasă a realităţii  -  Casa nebunilor  -  Fragmentalism  -  Recreaţia  -  Obsesia  -  Praf minune (II)  -  Poveste cu un cui  -  Planeta Fantomă  -  Jocul libertăţii  -  Halta părăsită  -  Pasomii  -  Copilul gheţii  -  Lecţie de Umanitate !?  -  Ancheta  -  Imdiola  -  Virus de sticlă  -  Peştele albastru  -  Mamal - Beciul  -  Plasa pe jăratic  -  Cum le văd "ei" pe "ele" în Galeria de artă "Trei Salcâmi"  -  Citadela Asociaţiei  -  Ambiguitate clinică  -  Omul - cu - sacul, Timpul şi... Eu !  -  Fântâna de iasomie  -  Conştientizarea  -  Meduza (V)  -  Mamal - Despărţirea  -  Meduza (VIII)  -  Omega  -  Drumul care nu se vede  -  Criminali Umanitari  -  Experimentul  -  Sexibon  -  Jocul Zeilor (IX)  -  Jocul meu pentru Dumnezeu şi ai lui  -  Omul apropiat  -  2 fast 4 you  -  Nu ne vom mai întâlni în toamnă, domnule profesor !  -  Jocul Zeilor (VI)  -  Un singur trup, un singur suflet  -  O Poveste (?) modernă  -  Zombi  -  Labirintul de gheaţă  -  Himera  -  Vrăjitoarea  -  Ghavany  -  Altă Poveste(?) modernă  -  Dependent TV  -  Războiul lumilor  -  Universul lent

Speranţe noi pentru vânătorii de extratereştri

Publicat Duminică, 8 Iunie 2008, ora 10:10

Are de doar trei ori masa Terrei şi se află la 3.000 de ani-lumină. Şansele mari ca o nouă planetă, recent descoperită, să găzduiască oceane o transformă într-o ţintă atrăgătoare pentru căutătorii de viaţă în univers.

Sfântul Pocal al cercetării exoplanetelor (planete situate în afara sistemului solar) îl reprezintă identificarea unui corp ceresc care să aibă o masă similară celei a Pământului. Miza este descoperirea unei lumi care întruneşte toate condiţiile prielnice vieţii. Astronomii au făcut un pas mare în acest sens, prin găsirea unei planete de 3,3 ori mai grea decât Terra, care dă târcoale unei stele mai mici decât Soarele. Numărul de exoplanete din cataloagele oamenilor de ştiinţă se apropie astfel de 300, iar experţii sunt tot mai încrezători că universul găzduieşte o multitudine de planete capabile să susţină forme de viaţă, relatează “The Telegraph”.

Noua planetă, botezată prozaic MOA-2007-BLG-192L, se află la o distanţă de 3.000 de ani-lumină de Terra. Are o rază a orbitei apropiată de cea a lui Venus, însă în partea superioară a atmosferei ei se înregistrează temperaturi întâlnite mai degrabă pe Pluto, aflată la periferia sistemului solar. Asta deoarece gravitează în jurul unei stele cu o masă de doar 6% din cea a Soarelui, din categoria piticelor brune, corpuri care nu sunt îndeajuns de mari pentru a gestiona reacţii nucleare în miezul lor.

Căldura pe care o eliberează este astfel simţitor mai mică decât cea pe care o elimină Soarele. Însă planeta beneficiază probabil de o atmosferă densă, care implică temperaturi de suprafaţă mult mai ridicate, similare chiar celor de pe Terra.

“Atmosfera ar putea acţiona ca o pătură uriaşă, care să asigure căldura”, a declarat astronomul Nicholas Rattenbury de la Universitatea Manchester, unul dintre membrii echipei internaţionale din spatele descoperirii, citat de BBC Online. “Chiar dacă vine puţină energie din partea stelei, căldura internă care vine din măruntaiele planetei ar putea încălzi suprafaţa”, a mai adăugat britanicul. Din acest motiv s-a speculat că planeta este acoperită de oceane în stare lichidă.
      Până acum nu fuseseră identificate planete care să orbiteze stele cu mase mai mici de 20% din cea a Soarelui, iar descoperirea le-a spulberat cercetătorilor vechile concepţii. “Chiar şi stelele cu cele mai mici mase pot juca pe orbită planete”, a conchis profesorul David Bennett de la Universitatea Notre Dame, cel care a coordonat echipa de astronomi. Asta îi face extrem de bucuroşi pe oamenii de ştiinţă, deoarece înseamnă că stelele cu masă redusă din vecinătatea Soarelui ar putea la rândul lor să beneficieze de sisteme planetare. Astfel, telescopul spaţial James Webb, care va fi urcat pe orbită în 2013, va avea motive să ia la ochi aceste sisteme, iar zona de căutare a lumilor extraterestre se va muta implicit mai aproape de Pământ.

Tehnica folosită pentru descoperirea noului corp ceresc are la bază faptul că razele de lumină sunt curbate atunci când trec prin preajma unui corp masiv, asta deoarece lumina este şi ea influenţată de gravitaţie. Pentru a vedea dacă există stele care se învârt în jurul unei planete, astronomii aşteaptă ca aceasta să se interpună între Terra şi o altă stea. Îşi dau seama apoi dacă steaua vizată este stearpă sau nu în funcţie de modul în care este contorsionată lumina stelei din fundal care ajunge la ei.

Sursa :   Cotidianul.ro