evomag.ro
    science-fiction fantasy poezie eseu arte vizuale
Caută :  
Resurse Contact
Război total  -  Vizita  -  Experienţă pecuniară  -  Melodia care nu se aude  -  Vrăjitorul  -  Om vs. cyborg  -  Cerc la persoana întâi  -  Luminile oraşului XXII  -  Cine sunteţi?  -  Cum s-a născut Dumnezeu  -  Luminile oraşului XXV  -  Lumea prin ţeava puştii  -  Bodaproste  -  Depozit.03  -  Aici şi acum  -  Boaba de spumă  -  Triunghiul roşu  -  Fortul  -  Toate celelalte popoare  -  Caiet de regie  -  Aventurile Poetului Rătăcitor : (I) Prinţul Canalelor  -  Călătorie în spaţiu-timp  -  Omul - cu - sacul, Timpul şi... Eu !  -  Cyborg story  -  Ceasul ispitirii  -  Poveste de mahala IV : A înnebunit lupul!  -  Învingătorul ia totul  -  Claviaturi  -  Din vitrină  -  Imperiul Marţian contraatacă  -  Ghavany  -  Înainte ca toate imaginile să dispară...  -  Pânza de păianjen  -  Secretul  -  O faptă eroică fără de ecou  -  Poveste de mahala I : Meciul  -  Luminile oraşului XXVIII  -  Ultima eclipsă (I)  -  Vikingul  -  În beci  -  El cu durerile şi greşelile lor  -  Povestea trenului  -  Cojocul (Cujuh)  -  Dl. Ics  -  Meduza (II)  -  Renaşterea...  -  Înger în oglindă  -  Mamal - Oraşul  -  Gondolierul  -  Conştiinţa împăcată


Cuvântul se întoarce în inima

sau Paul Celan: DE LA LIMITELE ISTORIEI ȘI Z

Paul Antschel, 23. XI. 1920, Cernăuți – 20. IV. 1970, Paris
  Angela Furtună
Monica Lovinescu sau arta de a pune întrebările importante pentru istorie
Anul Paul Celan
varianta print

Angela Furtună



Publicat Sâmbătă, 15 Mai 2010, ora 17:29

      Moto:

      "Alle Dichter sind Juden"

     

      Atunci când se arunca în Sena, pe 20 aprilie 1970, la vârsta de numai cincizeci de ani, Paul Celan plonjase de fapt în istorie, după ce va fi trecut un prag de epocă personală fără întoarcere. Dispoziția poetului de a mai continua să legitimeze ”iluzia” prin raportarea ei la realitatea exterioară dată de lumea post-Shoah în care își pierduse părinții, copilăria și paradisul ființei se epuizase. Valența constructiv proiectivă a poeziei ca promesse du bonheur nu mai reușise să se substituie realului prin fascinația salvatoare a imaginarului. Hipersemnul poemului se sfărâmase neputincios de un absurd fără precedent al dezumanizării Europei, pierise apoi prin imploziile tuturor certitudinilor cu care absolutul trancende adevărul. Meridianul își secționa brutal autorul...

      Apariția recentă, în 2010, la Editions Le Bord de l’eau (Colléctions Nouveaux classiques, conduse de Antoine Spire), a unui impresionant studiu intitulat Paul Celan – Les lieux d’un déplacement, semnat de Alexis Nouss, profesor universitar la Universitatea Cardiff, la Catedra de studii culturale din cadrul Școlii de studii europene, demonstrează că, în cazul Celan, abordările legate de interferențe culturale, de transdisciplinaritate (în spiritul lui Basarab Nicolescu) și de literatura mărturiilor sau de literatura traumelor, se găsesc încă la început. Plecând, ca mulți alți exegeți, de la hermeneutici aplicate pe « meridianul » (dar și tropicele și tropii) lui Paul Celan, așa cum este interpretat el în mod original și de Andrei Corbea (care în 1998, în volumul editat la Polirom, Colecția A treia Europă, trasase câteva repere vechi și noi pe un atlas central-european), Alexis Nouss definește concepte noi: le sens déplacé, le temps déplacé, la langue déplacée, la vie déplacée. Literatura, lingvistica, semiotica, istoria, psihologia, sociologia, filosofia și utilizarea perspectivelor comparatiste definesc, prin această cercetare inedită, sensuri inedite pentru pulsiunile celaniene de datare a imaginilor, de introducere subită a unui aer al depărtărilor în discursul poetic, de gândire a unui creusement. Alexis Nuss invocă importanța acestui creusement în înțelegerea poeziei lui Paul Celan, a poiezei și a atitudinii autorului față de materia limbii germane ca nutrient al imaginii poetice: une langue en creux, une memoire en creux, une culture en creux, spune Alexis Nuss, pe 13 martie, la Goethe Institut din Bordeaux, conversând despre cartea sa cu Dominique-Emmanuel Blanchard. Raportul direct dintre text și Shoah la Celan este mai actual ca niciodată, textul fiind impregnat de logica lui ceea ce s-a petrecut, a avut loc în istorie așa încât textul devine reflectare perpetuă, iar în mod subit toți parametrii noștri de analiză se dovedesc a fi învechiți, depășiți. Atunci când ajungem în situația de a nu mai putea plasa un anumit eveniment în istorie, înseamnă că nu vom fi în stare nici de a-l moșteni, nici de a-l asuma, nici de a-l explica sau înțelege. Prin mecanismul de creusement atribuit poeziei lui Celan, Alexis Nouss vede o posibilitate de ieșire din această aporie. Adică, a poseda un adevăr, fără însă a fi proprietarul lui absolut. A vorbi o limbă, fără însă a o domina și închide. A oferi poeme cititorului, fără însă a-l obliga pe acesta să devină dogmatic față de logica lor aparentă. Prin această figură de creusement, este facilitată atât evocarea unei istorii de care suntem cu toții responsabili, în sensul lui Levinas (trebuie să fim răspunzători pentru ceea ce s-a petrecut), și în același timp nu suntem noi proprietarii (în sensul gândirii de după al doilea război mondial, la Derrida, la Levinas, în termeni de la pensée de la trace, de pată, de stigmat precum și actualitatea lor; nu trebuie uitat faptul că ororile s-au petrecut atunci, însă și astăzi continuă să se petreacă evenimente prodromale de același tip, în chiar istoria noastră contemporană, al cărei sens nu îl înțelegem și, vai!, nu îl dominăm). Aceste jaloane de interpretare celaniană oferite de pistele filosofice de gândire de tip creusement și trace propuse de Nouss ne ajută să fim și să rămânem în istoria noastră, măcar de dragul faptului că Celan ne-a spus nu o dată că nu există cer în care să ne putem refugia. În fond, și Jaspers (luat de model de Hannah Arendt la scrierea Originilor totalitarismului, iar pe urmele ambilor și de Monica Lovinescu în elaborarea eticii neuitării), îndemnase la trăirea infinitezimală a clipei ca adecvare la sentimentul istoriei: "să nu cazi pradă trecutului și nici viitorului. Important este să fii cu totul prezent".

      Alexis Nouss remarcă undeva faptul că Celan nu are nici bust la Paris, nici vreun monument aiurea prin locurile pe care le-a marcat prezența sa de-a lungul peregrinărilor (acasă nicăieri și pretutindeni).

      ……………………………………………………………………………..

      Anul 2010 aduce așadar din nou în discuție, la un palier nou al cercetării, recunoașterea universalității lui Paul Celan. De aceea noi am și declarat deschis în Bucovina, mai întâi în Suceava, Anul Paul Celan, la 27 ianuarie 2010 cu ocazia comemorării Zilei Internaționale a Holocaustului, marcând astfel și două coincidențe biografice semnificative: se împlinesc 90 de ani de la nașterea poetului și 40 de ani (la 20 aprilie) de la tragica sa moarte. Posesorul unui spirit de dibuk, autorul unei scriituri aflate mereu în căutarea identității, Celan încarnează imposibilul și dă lecția supremă a manierei de a citi poezie după Auschwitz, adică de a vedea literele, poetica și poieza vorbind în cenușa de după încarnarea acestei aneantizări absolute:

     

      Psalm

      Nimeni nu ne frămîntă din nou din pămînt şi argilă

      nimeni nu discută pulberea noastră.

      Nimeni.

      Lăudat să fii tu nimeni.

      De dragul tău vrem

      noi să înflorim.

      Ţie

      în întîmpinare.

      Un nimic

      eram noi, suntem noi, vom

      rămîne noi, înfloritor:

      Trandafirul Nimicului,

      Trandafirul Nimănui.

      Cu

      condeiul luminos ca sufletul,

      stamina pustie ca cerul,

      coroana roşie

      de cuvînt purpuriu,

      pe care îl cîntăm,

      peste, o peste

     

     



      Irecuperabil, poetul Paul Celan...

      Atât de nouă, vechea lume a poeziei sale...

     

     

     

      citeşte restul eseului în Revista Steaua, nr. 4 – 5, 2010

© Copyright Angela Furtună
Nu există nici un comentariu  
Comentează articolul  Spune-ţi părerea

    Toate câmpurile sunt obligatorii.
    Comentariul nu poate include link-uri.
    Dacă sunteţi logat, numele şi emailul se autocompletează.
    Comentariile sunt moderate şi vor apărea pe site numai după aprobare.

Nume :
Email (nu va fi afişat) :
Comentariu :


   SFera Online v.3 Final Edition - arte vizuale şi literatură de anticipaţie
      Toate drepturile rezervate. Copyright © 2001 - 2011 SFera Online | © 2011 - 2015 Arhiva SFera Online