Himera  -  2 fast 4 you  -  Eu sunt viu, voi sunteţi morţi !  -  Luminile oraşului XXVII  -  Café du Marcel  -  Almateea  -  Sinucigaş plătit  -  Lumina de jad  -  Ceasul voinicului  -  Luminile oraşului XVII  -  Războiul - fără - cap - şi - fără - coadă  -  Jocul Zeilor (I)  -  Alertă !  -  În umbra deasă a realităţii  -  Manifestul de aur al desăvârşirii  -  Lunea Maniacilor  -  În noapte  -  Trãind în cercul vostru strâmt, vã credeţi genii  -  Peştera I  -  Uitarea  -  Luminile oraşului IV  -  Liber arbitru  -  Principiul alibiului  -  "Coincidenţă !" au strigat  -  Ancheta  -  Conştiinţa lui Uezen  -  Iza  -  Sclipiri de Soare  -  Mamal - Beciul  -  Luminile oraşului VI  -  Jocul  -  Salvatorul  -  Vinerea Rozinelor Timpurii  -  O viaţă fără început şi fără sfârşit  -  Big Bang Boo  -  Fără doar şi poate  -  Cunoaştere  -  Luminile oraşului VIII  -  Jocul Zeilor (V)  -  Un bilet de plecare de pe Soregaard  -  Evadare din Paradis  -  Enigma de cristal  -  Întâlnirea  -  “Virusul”  -  Un pahar de vin  -  Cursa  -  Cadoul  -  În vizită la psihiatru  -  Tolaie  -  Om vs. cyborg

Scriitorul de oţel inoxidabil

Scriitorul de oţel inoxidabil
  Györfi-Deák György
Efectul Gandalf
Crucificarea lui Moreaugarin
Oglinda îngerilor
Marea extragere

Györfi-Deák György

Publicat Miercuri, 13 Februarie 2002, ora 10:05

La începutul toamnei trecute, între 14-15 septembrie, a avut loc Istrocon 2001, conventia fanilor SF din Slovacia. De aceasta data, oaspete de onoare a fost scriitorul englez Harry Harrison, caruia îi datoram nemuritoarele cicluri de romane "Sobolanul inoxidabil" ori "Bill, eroul galactic". Aparitia lui în acest cadru stiintifico-fantastic a fost favorizata si de faptul ca sotia lui Harry Harrison se trage din Ungaria, unde are rude în împrejurimile orasului Szeged. Cu acest prilej, Hidy Mátyás i-a solicitat un interviu, din care a fost publicat un fragment în avanpremiera pe situl www.scifi.hu, urmând ca articolul sa apara în întregime in primul numar al magazinului "ÁTJÁRÓ" (trad.rom.: "Pasaj") si, probabil dupa un timp, si pe web, la adresa www.atjaro.hu

Cum Editura NEMIRA ne anunta pe ultima pagina a proaspat aparutei antologii-almanah (uite o asociere inedita, impusa de economia de piata) NAUTILIS ca în curând va publica volumul "Lumea captiva" (Captive Universe, 1969), am socotit nimerit sa fac o prezentare a acestui autor înca prea putin cunoscut publicului român.

Henry Maxwell Dempsey s-a nascut în 3 decembrie 1925, în Stamford, statul Connecticut. La putin timp dupa nasterea sa, tatal sau si-a preschimbat numele în Harrison. A debutat ca ilustrator si autor de benzi desenate. Dupa razboi, a locuit în New York, unde a colaborat cu mai multe publicatii, a ajuns chiar redactor artistic, ceea ce i-a asigurat traiul, desi nu prea i-a placut ceea ce face. Aici a devenit membru al clubului Hydra, alaturi de câtiva ambitiosi autori de SF, precum Isaac Asimov, Frederick Brown, Theodore Sturgeon. Sub influenta lor, încetul cu încetul, "desenatorul Harry" s-a preschimbat în "Harry, scriitorul".

Prima povestire i-a fost cumparata de John W. Campbell jr. în 1957. Era prima aventura, povestita cu un umor ce va ramâne definitoriu, a neastâmparatului Jim DiGriz, eroul seriei "The Stainless Steel Rat" (Sobolanul inoxidabil).

A debutat ca autor de romane în 1964. Prima carte n-a fost SF, ci facea parte dintr-o celebra serie politista: "The Saint" (Sfântul). Bineînteles, "Vendetta for the Saint" a fost publicata sub pseudonimul Leslie Charteris. Doar dedicatia volumului face referire la adevaratul autor: "Lui Harry Harrison, fara de care aceasta carte n-ar fi aparut". Fiind socotita ca una dintre cele mai bune din serie, ea a atras atentia editorilor, care au început sa-i publice romanele.

În 1965 debuteaza aventurile lui "Bill, the Galactic Hero" (Bill, eroul galactic). Un an mai târziu îi apare romanul "Make Room! Make Room!" (Faceti loc! Faceti loc!), o descriere a unei lumi suprapopulate, unde eutanasia si canibalismul au devenit politica de stat, carte dupa care s-a turnat celebrul film "Soylent Green" (1973). Voi anexa la sfârsit lunga lista bibliografica a romanelor sale, asa cum mi-a fost ea furnizata de fanii maghiari, cu o mentiune aparte pentru domnul Pocsai László de la "Centrul de comunicatii «Poarta Universului»" (www.scifi.hu), caruia îi multumesc pentru amabilitatea cu care ne-a pus la dispozitie informatiile.

"The Streets of Ashkelon", prima sa povestire tradusa în româneste, i-a aparut în antologia ateista "Nici un zeu in cosmos" (selectia textelor apartine lui Alexandru Mironov si Mihai Badescu, ultimul fiind si autorul succintei prezentari a lui Harry Harrison) sub titlul de "Convertirea". E o povestire simpla si cutremuratoare, aparuta initial în paginile revistei New Worlds, numarul din septembrie 1962. Planeta Wesker, populata de amfibieni inteligenti, cu o gândire inflexibil de logica, nu cunoaste binecuvântarile civilizatiei, nici crimele, nici razboiul. E o lume primitiva, pura, fara de pacat. Cu toate acestea, pe planeta soseste parintele Mark, un misionar care tine sa-i mântuiasca cu orice pret pe bastinasi. Bigotismul sau duce la un final tragic: urmând întocmai litera evangheliei, weskerienii îl rastignesc pe cruce si-l lasa acolo sa moara, savârsind primul pacat din istoria lor.

Cristian Tudor Popescu a publicat în 1993 o antologie, "Imperiul oglinzilor strâmbe", unde a aparut un mic fragment din seria "Sobolanului inoxidabil", sub titlul "Sobolani de spatiu" (în traducerea antologatorului). În acelasi an, Jurnalul SF îi publica o povestire (scrisa în colaborare cu Barry N. Maltzberg, un maestru al umorului negru), "Masina care scria întotdeauna adevarul". Antuza Genescu va continua acesti pasi de început, publicând în 1994, în numarul 2 al fanzinului timisorean "Paradox", alte doua traduceri: "Cuvintele celebre ale începuturilor" si "Secretul templului Stonehenge". În numarul 228 al suplimentului "Strict secret" a aparut, tot în anul primului EUROCON românesc, "Adevarata poveste a lui Frankenstein", talmacita de Valentin Ciocsan. Si pentru ca prietenii la nevoie se cunosc, iar Isaac Asimov a avut destui, seria Fundatiei a fost încheiata cu un volum aparte, "Prietenii Fundatiei", tradus de Emilian Bazac, publicat de Editura Nemira în 1995, unde Harry Harrison a contribuit cu povestirea "A patra lege a roboticii".

Închei cu o ultima lamurire. Harry Harrison apare în toate prezentarile românesti ca britanic, lucru care ar putea sa surprinda pe cititorul acestor rânduri. Ca sa-i citez pe Malcolm J. Edwards si John Clute, autorii articolului de prezentare din marea "The Encyclopedia of Science Fiction", el este "profund american si profund expatriat". Dupa mai multi ani de "naveta" între SUA si Irlanda, Harry Harrison s-a stabilit în cele din urma în insula cea vesnic verde. Fire nelinistita, el a pornit acum în explorarea Estului Salbatic.

VOLUME:

Romane

PLAGUE FROM SPACE (1965)