Luminile oraşului X  -  Macii  -  Cyborg story  -  Cincizeci  -  Vânătoarea  -  Plasa pe jăratic  -  Licuricioaia  -  Vizita  -  Înainte ca toate imaginile să dispară...  -  Damnarea numelui  -  Catedrala  -  Ancheta  -  Taina norilor  -  Războiul - fără - cap - şi - fără - coadă  -  Luminile oraşului XVIII  -  Îmbrățișare  -  Engel  -  Zona 25  -  Bella. Moartea unui body-guard  -  Diamantul  -  ROV-27  -  Pânza de păianjen  -  Petrecerea  -  Proiecţionistul  -  Vikingul  -  Necunoscutul intrigant  -  Cine sunteţi?  -  Poporul perfect  -  Cel care nu mai e  -  Theron Girradus  -  Norma  -  Camera de la capătul holului  -  Experimentul  -  Secretul  -  Uchin (fragment)  -  Praf minune  -  Misiunea  -  Destin  -  2 fast 4 you  -  Meduza (XII)  -  O scânteie într-un ocean de linişte  -  Luminile oraşului XXXI  -  În noapte  -  Colecţionarul  -  Ankirah  -  Luminile oraşului  -  Jazzonia : Cartea Cruciadelor  -  Boaba de spumă  -  ªarpele Midgardului  -  Unde dai şi unde crapă!

Cătălin Sandu

Publicat Vineri, 21 Iunie 2002, ora 10:05

Nu l-am vazut în viata mea pe Catalin Sandu. Am în fata doar fotografia lui care ma priveste râzând de pe coperta primei lui carti DUEL CU CEATA Si LOTUSI. E un tip pe bune, de la mine fericit ca e pe cai mari. Si de ce n-ar fi asa? Iar eu gresesc vorbind despre prima sau a doua lui carte. Catalin Sandu îsi scrie Cartea ca mai noi toti. Tocmai de aceea tin cu el. N-o sa vorbesc despre defectele fictiunilor lui atâta vreme cât fictiunile bufniliene sunt pline de erori. Dar aceasta sa fie unica preocupare a Lectorului Ideal ? Sa puna în lumina defectele? Sa ne povesteasca scolareste ce a vrut sa ne spuna autorul? Dar este oare Catalin Sandu în dreptul sau natural un autor? Citesc la pagina 76 din romanul sau, FRAGMENTALIA SAU PENULTIMUL RAZBOI MONDIAL instructiuni extrem de interesante pentru desfasurarea lumilor sale. Iata: "Patrunse înauntru si puse piciorul pe prima treapta". Sigur ca unii critici gomosi ar strâmba din nas si m-ar trimite la plimbare. Dar eu afirm ca e o instructiune cheie. Înainte de toate vorbeste despre pozitionarea lui Catalin Sandu în regimul neuclidian. Acest fapt nu este lipsit de importanta pentru el. Caci între sovaire si golul ce urmeaza e o Vecinatate. Vecinatatile expliciteaza limitele. La Catalin Sandu limitele par a fi ale vecinatatilor asa cum e normal sa fie. Eu sunt interesat daca scriitorul Catalin Sandu poate supravietui în aceasta lume guvernata de euclidice. La pagina 122 citesc "Patrunsera în magazin" . Sa observam ca scriitorul Catalin Sandu ar fi putut folosi, pentru usurinta sa, verbul a intra. Nu o face. Foloseste a patrunde ceea ce presupune un angajament din partea actantului sau. A patrunde presupune initiativa. A patrunde înseamna a-ti asuma anumite riscuri. A patrunde înseamna forta. Si aceasta cred îl caracterizeaza pe deplin pe Catalin Sandu. El îsi asuma desfasurarea lumilor sale fictionale. Le patrunde. Virilitatea e la el în toata splendoarea. E aproximativ o decorporare aceasta patrundere. La lectura, îmi plac interioarele lui Catalin Sandu pentru ca ma obliga sa construiesc alaturi de el. In asta as vedea sarmul sau. Ma obliga sa fiu insurgent în dauna ariditatii si a dramuitului. Decorporându-si personajele, Catalin Sandu îsi asuma câteva riscuri evidente. Ele s-ar putea revolta negasindu-se manipulabile. E însa numai aventura personala a lui Catalin. Nu o sa salut venirea lui pe lume prin doua carti si nici nu vreau sa-l tratez de sus asa cum obisnuiesc cvasitotalitatea criticilor la aparitia unui nou scriitor. Motivele pentru care scrie Catalin Sandu sunt evidente. Cel mai mult ma impresioneaza la el felul în care stie sa se miste în propriul spatiu. Virtualul nu-i joaca feste. Se pliaza în forme dinamice sublimând în elegante personificari gen "dimineata îl prinse pe Marian Casalotul". Structurile lui Catalin Sandu sunt limpezi. E limpezimea luciului unei mari care anunta furtuni nimicitoare.