Renaşterea...  -  Enigma de cristal  -  Poveste de mahala III : Foamea!  -  Jocul  -  Îngerul cenuşiu - Angela  -  Înălţarea  -  “Virusul”  -  Proprietate cu casă şi pădure  -  Upgrade "Beyond 363000"  -  Nyprus  -  Luminile oraşului XVII  -  În umbra sorţii  -  Fortul  -  Outland  -  Omul invizibil  -  Ambiguitate clinică  -  Re-insecţie  -  Jocul  -  Emoţia reîntoarcerii  -  Himera  -  Vânătorii de poveşti  -  Povestea (?) Pensionarului Incredul  -  Mărire şi decădere  -  Ultima eclipsă (II)  -  Proces neverbal  -  Luminile oraşului XXVIII  -  Cristerra  -  Câmpul de luptă  -  Jocul Zeilor (VI)  -  Luminile oraşului XXIII  -  Valea însângerată  -  Delir  -  10 minute pâna la explozie  -  Poporul perfect  -  Puroi II  -  Theron Girradus  -  Aseară...  -  Veşnic orizont  -  Natură moartă, cu portret  -  Melcul  -  Cursa  -  Aici şi acum  -  Ankirah  -  Conştiinţa împăcată  -  Fanfara municipală  -  Vikingul  -  Vatmanul - Mass Media  -  Texte.01  -  Timpuri Noi  -  Povestea gândacilor

Cătălin ªtefan

Publicat Vineri, 21 Iunie 2002, ora 10:05

Seful Casei Albe navigheaza în aceasta saptamâna pe marea furtunoasa a Europei lansând prin porta-voce mesajul ca razboiul rece este o relicva a trecutului. Valurile marii europene sunt extrem de agitate dupa votul negativ al irlandezilor atenuat se pare de victoria lejera în alegeri a lui Tony Blair. Misionarismul integrator se va accentua în perioada ce urmeaza, în mare viteza, de parca un ciclon s-ar arata navigatorilor la orizont. Bush sustine ca Rusia nu este inamicul Americii si o face nu numai pentru ca Rusia este un partener geopolitic de mare tinuta ci si pentru ca sindromul chinez produce nopti albe la Washington. Bush se vede nevoit sa intre pe propria sa tabla de sah si sa mute piesele asa cum îl inspira nu doar consilierii sai ci si interesele politice americane din ultima suta de ani. Imaginea acvatica a politicii americane e sugerata de continua spalare a periferiilor marelui continent euroasiatic prin diverse tactici si strategii, prin fronturi deschise, prin armistitii si negocieri în regim de urgenta. Regimul imaginar american, de la Moby Dick la navigatorii Internetului, este al acvaticii asa cum aceluiasi regim imaginar se supun personajele scriitorului Catalin Stefan. Cuplând cele doua domenii imaginare, obtinem dezvaluirea unor secrete ale fiintarii lumilor fie apartinatoare politicii fie fictiunii. In povestirea sa, "Românii de pe alte meleaguri", Catalin Stefan construieste porturi subtile în care ancoreaza metaforele sale, pretutindeni fiind si el un concept oceanic, acelasi care anima politica americana. Din când în când, personajele lui Catalin Stefan se metamorfozeaza trecând bariera lumilor asa cum, pentru a întelege acvatica lume europeana, George W. Bush ar trebui sa simta ca un european. Anecdotica regimului imaginar, acoperitor ca un ocean, al imaginarului de circumstanta, produce adeseori confuzie în politica americana. Parasind pozitia initiala, de forta, Bush joaca la limita cartea europeana pentru a reface jocul cu China. Turbulentele oceanului aerian care au dus la regretabilul incident aviatic, nu tin seama de politicile si strategicile omenescului. Asemenea lor, turbulentele oceanului fictional din lumile lui Catalin Stefan produc efecte surprinzatoare si superbie în locuri în care, criticii desueti ai fictiunilor cred ca nu mai e nimic interesant de descoperit.