Vatmanul - Anton şi Marcel  -  Străinul  -  Corabia nebunilor  -  Inelele lui Saturn  -  Ghavany  -  Canicula  -  Nopţi albe, zile negre  -  Arma secretă  -  Sclipiri de Soare  -  O dimineaţă perfectă  -  Novo Homo Sapiens  -  Îngerul cenuşiu - Gabrielle  -  Cel care nu mai e  -  Război total  -  Legenda "OMU"-rilor  -  Pasul craiului de munte  -  Homus trolEIbuzus  -  Antarctic City  -  Mămica şi El Diablo  -  Viola  -  Dansând pe sârmă  -  Pierduţi în ceaţă  -  Tarsius  -  Catedrala  -  O nouă zi  -  Fragmentalism  -  Uitarea  -  Fălci însângerate  -  Portiţa  -  Călătorie la Muzeul Quale  -  Vânătoarea  -  Proză absurdă  -  Pasomii  -  Copilul gheţii  -  Povestea unui ceas  -  Fortul  -  Vatmanul - Purificarea  -  Păsări de pradă  -  Călătorie în spaţiu-timp  -  Vânzătorul de ghilotine  -  Solilocviu  -  Aura urii  -  The Alien Revolution  -  Pendulul municipal. "La dolce vita"  -  Înger în oglindă  -  Meduza (III)  -  Asura Ni, Drahan - I - Bolte de Crini  -  Valoare reziduală  -  Ceasul ispitirii  -  Nebunii lui Arrianus

Marea extragere

Loser (Măstile norocului)
  Györfi-Deák György
Efectul Gandalf
Crucificarea lui Moreaugarin
Oglinda îngerilor
Scriitorul de oţel inoxidabil

Györfi-Deák György

Publicat Sâmbătă, 22 Iunie 2002, ora 10:05

"Loser (Măstile norocului)", romanul lui Cătălin Ionescu, care a fost lansat de Editura Pygmalion din Ploiesti la Târgul de carte Bookarest 2002, a circulat multă vreme prin fandom sub formă de manuscris, ca apoi, după revolutie, când lumea a manifestat interes fată de "literatura de sertar", scrieri care n-au corespuns normelor ideologice ale vechiului regim, a fost predată unei edituri particulare. N-a fost să aibă noroc. Anul acesta, ne mărturiseste autorul în "Câteva precizări la final", romanul va împlini 19 ani de la geneză.
      O perioadă de două decenii cuprinde pruncia, copilăria, adolescenta si tineretea unui om; reprezintă răstimpul de pace dintre cele două războaie mondiale; intervalul mediu de timp în care o familie reuseste să-si creeze un cămin confortabil. În literatură, douăzeci de ani pot însemna diferenta dintre uitare si recunoastere. Din fericire, calitătile intrinsece ale acestei naratiuni o ajută să transforme în atu trecerea timpului. Avem de-a face cu o distopie clasică, cu o derulare liniară a evenimentelor, care, spre deosebire de experimentele la modă, începe cu începutul si are un sfârsit care ar putea fi un nou început. Cătălin Ionescu nu caută un nou formalism, textul său nu fortează gramatica sau lexicul limbii române, el naste o lume inedită pentru a putea recunoaste lumea în care trăim.
      Florin Manolescu descria distopia drept "cea mai anormală dintre lumi". Dacă societatea noastră "normală" se împarte în desertul de săraci din care se înaltă trufasă piramida celor îmbogătiti, spatiul silniciei în care evoluează eroul din "Loser (Măstile norocului)" ar trebui să împartă oamenii în norocosi si nenorocosi. Anormalitatea rezultă din faptul că, în realitate, nenorocosii au fost transformati în nenorociti (loseri) de soarta cărora cei "favorizati" de sorti (winner) dispun după bunul lor plac. Teoretic, toti cetătenii se nasc cu sanse egale, iar un bilet norocos extras din automatele FORTUNE poate schimba viata cuiva peste noapte. Dar loserii au acces doar la automatele trucate. Eroul principal are chiar surpriza să constate că în automatul destinat loserilor nu se găseste nici măcar un tichet câstigător, în vreme ce cele din cartierul select al winnerilor desfid orice distributie probabilistică. Iar atunci când automatele nu deservesc puterea, o sumă modică de bani poate înlătura pericolul de a petrece câte o jumătate dintr-un an în stare de hibernare.
      In "Loser" regăsim toate motivele distopice clasice: suprapopularea planetei, interzicerea cărtilor, spectacolele sângeroase menite să distreze poporul, depersonalizarea individului si transformarea lui într-un număr, disparitia normelor morale referitoare la sexualitate, destrămarea familiei, separarea copiilor de părinti, îndoctrinarea prin sistemul educational al unui stat totalitar, procedeele de spălare a creierului, de inoculare a unor programe secrete, existenta unei rezistente subterane care mentine speranta într-un viitor mai bun etc.
      Însă Cătălin Ionescu dă tuturor acestor o haină nouă, perfect croită; el posedă stiinta si arta de a creiona o nouă lume, ce functionează de la sine în baza legitătilor care i-au dat viată. Autorul stie să dea viată unor caractere viabile, a căror putere rezultă din interiorul lor, nu dintr-o conjunctură "norocoasă", luptători tenace, capabili sa militeze pentru valorile umane, într-o societate în care violenta nu numai că e neînfrânată, ba chiar e protejată de lege.
      Acest prim roman publicat de rebelul care a crezut că literatura română are nevoie de un Pro-Scris http://proscris.port5.com dă un nou impuls imaginarului românesc si - de ce nu? - îi oferă sansa unui "joc secund, mai pur".

© Copyright Györfi-Deák György