Spiritul este liber şi insurgent  -  Nouăsprezece zile (II)  -  Coşmar  -  În umbra sorţii  -  Poveste cu un zmeu  -  Somnul  -  Sunet pentru suflet  -  Trenul  -  Fortul  -  Liniştea  -  Fotografii  -  Colecţionarul de îngeri  -  Floarea de loldilal  -  În vizită la psihiatru  -  Recurent  -  Între „Ei” şi noi, Pământul! (VI)  -  Sharia (fragment)  -  ROV-27  -  Lumina de jad  -  Catedrala  -  Revederea de 20 de ani  -  Gender X  -  ªi atunci...  -  Luminile oraşului XXVII  -  Peştera II  -  Schimbare de management  -  Gânduri  -  Crist sideral  -  Povestea unui ceas  -  Nouăsprezece zile (I)  -  Puroi III  -  Meduza (XII)  -  Ghavany  -  O scânteie într-un ocean de linişte  -  Ion cel fericit  -  Povestire  -  Decablat  -  Dacă ar fi fost să alegi altceva  -  Câmpul de luptă  -  Intoxicaţia. Investirea de novice  -  Război total  -  Pasomii  -  Strada inocenţilor  -  Principiul alibiului  -  ªarpele Midgardului  -  Timpuri Noi  -  Feţele dragostei  -  Tahiji  -  Turnul de calcar  -  Jocul libertăţii

"2001: A Space Odyssey"

"2001: A Space Odyssey"
  Doinel Tronaru

Doinel Tronaru

Publicat Vineri, 19 Noiembrie 2004, ora 21:11

Pe canalul de filme clasice TCM puteti urmari unul dintre cele mai bune filme din toate timpurile, capodopera a cinematografului SF si a regizorului Stanley Kubrick. Este vorba de celebrul "2001: A Space Odyssey", realizat în 1968 pe un scenariu inspirat de o povestire a lui Arthur C. Clarke, dar datorîndu-se în egala masura scriitorului si lui Stanley Kubrick.

Vizionat cu putin dupa data conventionala de 1 ianuarie 2001, în care sunt plasate evenimentele imaginate, filmul nu a îmbatrînit deloc; mai mult, este si mai evidenta valoarea sa unica. Si aceasta nu numai datorita impresionantei viziuni filozofice, fara egal în filmul SF, asupra umanitatii, privita din zorii sai (primele 20 de minute ale filmului 2001 se petrec în lumea maimutelor primitive) pîna în momentul contopirii cu Cosmosul (cu o civilizatie superioara? cu Divinitatea?), ci si celei mai reusite reprezentari a zborurilor spatiale din SF. Celebra scena a navelor plutind în imensitatea spatiului a fost ilustrata de Kubrick, în mod genial, cu "Dunarea albastra" a lui Johann Strauss, rezultînd un veritabil vals în Cosmos. Acest viitor, imaginat de Kubrick si Clarke în 1968, nu a fost urmat, vedem acum, în 2001, de omenire; socotindu-l "nerentabil", a fost preferata o alta cale, mult mai bine cunoscuta: saracie si mizerie, razboaie, bombardamente chirurgicale, fanatism religios si etnic.

Celebra în filmul lui Kubrick este si secventa osului aruncat în aer (pe muzica lui Richard Strauss din "Also Sprach Zarathustra") de o maimuta îmbatata de descoperirea propriei inteligente si care se transforma treptat într-o nava spatiala; un trucaj de exceptie la vremea sa, el poate fi socotit pueril din punct de vedere tehnic în prezent, dar secventa nu este egalata în profunzime si poezie de nimic din ceea ce produce Hollywoodul în momentul actual, al exploziei efectelor speciale. Ca întotdeauna în filmele lui Kubrick, omul intra în conflict cu creatiile, fizice sau mentale, ale propriei imaginatii, confruntarea dintre astronaut si superordinatorul Hal fiind urmarita cu sufletul la gura. Ulterior, Arthur C. Clarke a dilatat materia scenariului la o serie de romane, nesfîrsitele sequel-uri nemaiprezentînd însa acelasi interes. Stanley Kubrick, genialul regizor, ne-a parasit recent, cu putin înainte de premiera filmului "Eyes Wide Shut", dar ne ramîne opera sa, una dintre cele mai coerente si logice viziuni asupra omului pe care le-a produs cinematograful; aceasta face din Kubrick cu adevarat un cineast pentru secolul XXI, care ramîne ca de acum încolo sa fie descoperit cu adevarat.

© Copyright Doinel Tronaru
Sursa :   România Libera