Luminile oraşului XXXIII  -  Casa galbenă  -  Pastel  -  Tata, ceasul şi căpşunile  -  Ea, eu şi ei  -  Omul invizibil  -  Zombi  -  Războiul  -  Între „Ei” şi noi, Pământul! (IV)  -  Robotul  -  Jocul  -  Canicula  -  Schimbare de management  -  A şaptea faţă a tăcerii  -  Punct. ªi atât  -  Eu sunt viu, voi sunteţi morţi !  -  Luminile oraşului XXV  -  Poetul cerşetor  -  Destin  -  Istoria spirilor de la începuturi până la trecerea munţilor  -  Pure Evil  -  Engel  -  Praf minune (II)  -  Între „Ei” şi noi, Pământul! (V)  -  Descoperirea  -  Luminile oraşului III  -  Taxi  -  Boaba de spumă  -  Pulbere de stele  -  Povestea trenului  -  Pasul craiului de munte  -  Amintirile unei lumi departe, departe de tot  -  Iza  -  Călătorie în spaţiu-timp  -  Vânzătorul de ghilotine  -  Jurământul  -  Omu' nostru de "sus"  -  Lacrimi de stea  -  Penato e căutat de prieteni  -  Aventurile Poetului Rătăcitor : (II) Poetul Soarelui  -  Fie-mi apa uşoară !  -  Meduza (IV)  -  Drum fără întoarcere  -  Luminile oraşului X  -  !NFERNUL (fragment): Autistul  -  Pânza de paianjen  -  Cum să te fereşti de urs  -  Licuricioaia  -  Uşa de la baie  -  Jocul meu pentru Dumnezeu şi ai lui

"2001: A Space Odyssey"

"2001: A Space Odyssey"
  Doinel Tronaru

Doinel Tronaru

Publicat Vineri, 19 Noiembrie 2004, ora 21:11

Pe canalul de filme clasice TCM puteti urmari unul dintre cele mai bune filme din toate timpurile, capodopera a cinematografului SF si a regizorului Stanley Kubrick. Este vorba de celebrul "2001: A Space Odyssey", realizat în 1968 pe un scenariu inspirat de o povestire a lui Arthur C. Clarke, dar datorîndu-se în egala masura scriitorului si lui Stanley Kubrick.

Vizionat cu putin dupa data conventionala de 1 ianuarie 2001, în care sunt plasate evenimentele imaginate, filmul nu a îmbatrînit deloc; mai mult, este si mai evidenta valoarea sa unica. Si aceasta nu numai datorita impresionantei viziuni filozofice, fara egal în filmul SF, asupra umanitatii, privita din zorii sai (primele 20 de minute ale filmului 2001 se petrec în lumea maimutelor primitive) pîna în momentul contopirii cu Cosmosul (cu o civilizatie superioara? cu Divinitatea?), ci si celei mai reusite reprezentari a zborurilor spatiale din SF. Celebra scena a navelor plutind în imensitatea spatiului a fost ilustrata de Kubrick, în mod genial, cu "Dunarea albastra" a lui Johann Strauss, rezultînd un veritabil vals în Cosmos. Acest viitor, imaginat de Kubrick si Clarke în 1968, nu a fost urmat, vedem acum, în 2001, de omenire; socotindu-l "nerentabil", a fost preferata o alta cale, mult mai bine cunoscuta: saracie si mizerie, razboaie, bombardamente chirurgicale, fanatism religios si etnic.

Celebra în filmul lui Kubrick este si secventa osului aruncat în aer (pe muzica lui Richard Strauss din "Also Sprach Zarathustra") de o maimuta îmbatata de descoperirea propriei inteligente si care se transforma treptat într-o nava spatiala; un trucaj de exceptie la vremea sa, el poate fi socotit pueril din punct de vedere tehnic în prezent, dar secventa nu este egalata în profunzime si poezie de nimic din ceea ce produce Hollywoodul în momentul actual, al exploziei efectelor speciale. Ca întotdeauna în filmele lui Kubrick, omul intra în conflict cu creatiile, fizice sau mentale, ale propriei imaginatii, confruntarea dintre astronaut si superordinatorul Hal fiind urmarita cu sufletul la gura. Ulterior, Arthur C. Clarke a dilatat materia scenariului la o serie de romane, nesfîrsitele sequel-uri nemaiprezentînd însa acelasi interes. Stanley Kubrick, genialul regizor, ne-a parasit recent, cu putin înainte de premiera filmului "Eyes Wide Shut", dar ne ramîne opera sa, una dintre cele mai coerente si logice viziuni asupra omului pe care le-a produs cinematograful; aceasta face din Kubrick cu adevarat un cineast pentru secolul XXI, care ramîne ca de acum încolo sa fie descoperit cu adevarat.

© Copyright Doinel Tronaru
Sursa :   România Libera